سایت بهترین ابزار


پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه

پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه در 183 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه

پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه
مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه
پروژه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه
تحقیق بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه
دانلود پ
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 188 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 183

پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه در 183 صفحه ورد قابل ویرایش

الف- مقدمه  

دانشگاههای ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، كمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، كه در حقیقت دریافت كنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا كنند و ملاحظه نمایند كه آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حركت می كند، یا آن كه چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.

یك رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می كند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا كنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.

تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند كه آیا ما می توانیم این كسانی را كه به این مراكز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت كنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور كه ملاحظه می شود دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان كار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یك استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.

رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان كه از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است كه نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی كه هم اكنون اكثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشكلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد

 

ب- بیان مسأله

موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شكوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یكی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است كه هر سازمان و مركزی برای این امر مهم باید تلاش كند. یكی از این مراكز مهم و پر اهمیت مركز آموزش عالی است كه تربیت كننده نسل جوان،  پیشرو و آینده ساز مملكت است.

بنابراین، این مراكز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای كه مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای كه از طریق مصاحبه اكتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت كمی دارند، در ضمن هیچگونه كار تحقیقاتی در این زمینه در این مركز انجام نشده بود، در بررسی كارهای تحقیقی خارج از این مركز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله كادر اداری، كتابخانه، خدمات رفاهی و ...........) بودیم.

 

ج- اهمیت و ضرورت پژوهش

بر طبق دیدگاههای جدید تكنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی كه دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر كشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود كه با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی كار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، كه در این صورت موجبات افزایش كارایی و بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه كشور های موفق جهان به این مطلب كه در مقایسه بین عوامل  موثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یك كار است و رضایت افراد در محیط كار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام كار توام با كیفیت مطلوب فراهم می آورد.

اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود كه در دانشگاهها با قشر جوانی كه آینده ساز مملكت هستند روبه رو هستیم و چون آنها  جایگاه ویژه ای  را به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشكلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.

در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی كمكی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تكیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن و  تقویت سطح رضایت دانشجویان راهكارهایی اتخاذ نمائیم.

الف- مقدمه

این پژوهش با هدف شناسایی رضایت دانشجویان از اساتید و مولفه های آن و رابطه بین متغیر وابسته تحقیق با متغیرهای مستقل در بین دانشجویان دانشگاه آزاد انجام شد. پس از بیان اهمیت موضوع و اهداف مطالعه ،به برسی مطالعات اكتشافی و پیشینه تحقیق پرداخته شده است و جامعه آماری این تحقیق را كلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد تشكیل می دهند كه با توجه به فرمول كوكران حجم نمونه پس از محاسبه 254 نفر بدست آمد كه 135 نفر مخصوص زنان و 119 نفر متعلق به مردان بودند و طرح نمونه گیری به صورت طبقه ای متناسب با حجم است و ابزار سنجش پرسشنامه می باشد كه سوالات بصورت بسته و باز طراحی شد ابتدا برای اینكه حجم نمونه بدست آید و مشخص شود كه پرسشنامه اشكالی دارد یا خیر؟ آزمون مقدماتی انجام دادیمكه آلفای كرانباخ بالای 80 درصد بود سپس پرسشنامه نهایی تهیه شد كه توسط پاسخگویان تكمیل گردید سپس داده ها را وارد نرم افزار spssكردیم و این تحقیق به روش پیمایشی و در سطح توصیفی ، كاربردی و طبقه بندی است.

 مهمترین نتایج پژوهش عبارتند از :

1- زنان نسبت به مردان رضایت بیشتری از اساتید خود دارند.

2- گروه سنی زیر 20 سال بیشترین میزان رضایت را داشتند و گروه سنی بالای 25 سال در مرتبه دوم رضایت قرار گرفتند و گروه بین 20 تا 25 سال در مرتبه سوم رضایت جای داشتند.

3- رشته پرستاری بیشترین میزان رضایت را از اساتید خود داشتند، رشته كنترل كیفی و بهداشت در مرتبه دوم میزان رضایت از اساتید بودند. رشته های زبان و ادبیات انگلیسی- كاردانی و آموزش ابتدایی-كاردانی به ترتیب  در مرتبه سوم  و چهارم از میزان رضایت قرار گرفتند. رشته كاردان فنی صنایع غذایی در مجموع بیشترین میزان نارضایتی را داشتند وكاردانی علمی كاربردی كامپیوتر در مرتبه دوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. رشته علوم اجتماعی، گرایش مردم شناسی در مرتبه سوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. دانشجویان پژوهشگری نسبت به گرایشها ی دیگر رشته علوم اجتماعی رضایت بیشتری از اساتید خود داشتند.

4- میزان رضایت دانشجویان كارشناسی نسبت به كاردانی بیشتر است. یعنی دانشجویان مقطع كارشناسی راضی تر بودند تا كاردانی.

5- بالاترین میزان رضایت در دانشجویان ترم اول و دوم مشاهده شد و بیشترین نارضایتی در بین دانشجویان ترم سوم و چهارم دیده می شود.

6- میزان رضایت دانشجویان بیكار نسبت به شاغلین بیشتر بود.

7- آمارها نشان می دهد كه دانشجویان متاهل نسبت به دانشجویان مجرد رضایت بیشتری از اساتید خود ابراز كرده اند.

8- دانشجویانی غیر بومی نسبت به بومی رضایت بیشتری را ابراز نموده اند.

9- رضایت با جنس، رشته تحصیلی و تحصیلات پدر رابطه معنا داری داشت و با سایر متغیرهای مستقل هیچگونه رابطه معناداری نداشت.

 

ج- پیشنهادات

با توجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که در رشته هایی که دانشجویان بیشتر مطالبب تئوری را در عمل یاد می گیرند مثل پرستاری و مامایی رضایت بیتشری احساس می کنند. اگر در رشته های علوم اجتماعی و مثل اینها اردوهای عملی بیشتری برگزار شود دانشجو رضایت بیشتری احساس خواهد نمود.

دانشجویان سال اول با ذوق و شوق بیشتری به دانشگاه وارد شده و رغبت و در نتیجه رضایت بیشتری به درس و دانشگاه و اساتید دارند. باید تصمیماتی اتخاذ گردد که با بالا رفتن ترم علاقه و رضایت دانشجویان کاسته نشود.

 

 

الف- مقدمه

دانشگاههای ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، كمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، كه در حقیقت دریافت كنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا كنند و ملاحظه نمایند كه آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حركت می كند، یا آن كه چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.

یك رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می كند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا كنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.

تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند كه آیا ما می توانیم این كسانی را كه به این مراكز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت كنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور كه ملاحظه می شود دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان كار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یك استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.

رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان كه از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است كه نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی كه هم اكنون اكثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشكلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد

 

ب- بیان مسأله

موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شكوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یكی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است كه هر سازمان و مركزی برای این امر مهم باید تلاش كند. یكی از این مراكز مهم و پر اهمیت مركز آموزش عالی است كه تربیت كننده نسل جوان،  پیشرو و آینده ساز مملكت است.

بنابراین، این مراكز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای كه مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای كه از طریق مصاحبه اكتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت كمی دارند، در ضمن هیچگونه كار تحقیقاتی در این زمینه در این مركز انجام نشده بود، در بررسی كارهای تحقیقی خارج از این مركز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله كادر اداری، كتابخانه، خدمات رفاهی و ...........) بودیم.

 

ج- اهمیت و ضرورت پژوهش

بر طبق دیدگاههای جدید تكنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی كه دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر كشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود كه با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی كار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، كه در این صورت موجبات افزایش كارایی و بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه كشور های موفق جهان به این مطلب كه در مقایسه بین عوامل  موثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یك كار است و رضایت افراد در محیط كار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام كار توام با كیفیت مطلوب فراهم می آورد.

اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود كه در دانشگاهها با قشر جوانی كه آینده ساز مملكت هستند روبه رو هستیم و چون آنها  جایگاه ویژه ای  را به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشكلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.

در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی كمكی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تكیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن و  تقویت سطح رضایت دانشجویان راهكارهایی اتخاذ نمائیم.

الف- مقدمه

این پژوهش با هدف شناسایی رضایت دانشجویان از اساتید و مولفه های آن و رابطه بین متغیر وابسته تحقیق با متغیرهای مستقل در بین دانشجویان دانشگاه آزاد انجام شد. پس از بیان اهمیت موضوع و اهداف مطالعه ،به برسی مطالعات اكتشافی و پیشینه تحقیق پرداخته شده است و جامعه آماری این تحقیق را كلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد تشكیل می دهند كه با توجه به فرمول كوكران حجم نمونه پس از محاسبه 254 نفر بدست آمد كه 135 نفر مخصوص زنان و 119 نفر متعلق به مردان بودند و طرح نمونه گیری به صورت طبقه ای متناسب با حجم است و ابزار سنجش پرسشنامه می باشد كه سوالات بصورت بسته و باز طراحی شد ابتدا برای اینكه حجم نمونه بدست آید و مشخص شود كه پرسشنامه اشكالی دارد یا خیر؟ آزمون مقدماتی انجام دادیمكه آلفای كرانباخ بالای 80 درصد بود سپس پرسشنامه نهایی تهیه شد كه توسط پاسخگویان تكمیل گردید سپس داده ها را وارد نرم افزار spssكردیم و این تحقیق به روش پیمایشی و در سطح توصیفی ، كاربردی و طبقه بندی است.

 مهمترین نتایج پژوهش عبارتند از :

1- زنان نسبت به مردان رضایت بیشتری از اساتید خود دارند.

2- گروه سنی زیر 20 سال بیشترین میزان رضایت را داشتند و گروه سنی بالای 25 سال در مرتبه دوم رضایت قرار گرفتند و گروه بین 20 تا 25 سال در مرتبه سوم رضایت جای داشتند.

3- رشته پرستاری بیشترین میزان رضایت را از اساتید خود داشتند، رشته كنترل كیفی و بهداشت در مرتبه دوم میزان رضایت از اساتید بودند. رشته های زبان و ادبیات انگلیسی- كاردانی و آموزش ابتدایی-كاردانی به ترتیب  در مرتبه سوم  و چهارم از میزان رضایت قرار گرفتند. رشته كاردان فنی صنایع غذایی در مجموع بیشترین میزان نارضایتی را داشتند وكاردانی علمی كاربردی كامپیوتر در مرتبه دوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. رشته علوم اجتماعی، گرایش مردم شناسی در مرتبه سوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. دانشجویان پژوهشگری نسبت به گرایشها ی دیگر رشته علوم اجتماعی رضایت بیشتری از اساتید خود داشتند.

4- میزان رضایت دانشجویان كارشناسی نسبت به كاردانی بیشتر است. یعنی دانشجویان مقطع كارشناسی راضی تر بودند تا كاردانی.

5- بالاترین میزان رضایت در دانشجویان ترم اول و دوم مشاهده شد و بیشترین نارضایتی در بین دانشجویان ترم سوم و چهارم دیده می شود.

6- میزان رضایت دانشجویان بیكار نسبت به شاغلین بیشتر بود.

7- آمارها نشان می دهد كه دانشجویان متاهل نسبت به دانشجویان مجرد رضایت بیشتری از اساتید خود ابراز كرده اند.

8- دانشجویانی غیر بومی نسبت به بومی رضایت بیشتری را ابراز نموده اند.

9- رضایت با جنس، رشته تحصیلی و تحصیلات پدر رابطه معنا داری داشت و با سایر متغیرهای مستقل هیچگونه رابطه معناداری نداشت.

 

ج- پیشنهادات

با توجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که در رشته هایی که دانشجویان بیشتر مطالبب تئوری را در عمل یاد می گیرند مثل پرستاری و مامایی رضایت بیتشری احساس می کنند. اگر در رشته های علوم اجتماعی و مثل اینها اردوهای عملی بیشتری برگزار شود دانشجو رضایت بیشتری احساس خواهد نمود.

دانشجویان سال اول با ذوق و شوق بیشتری به دانشگاه وارد شده و رغبت و در نتیجه رضایت بیشتری به درس و دانشگاه و اساتید دارند. باید تصمیماتی اتخاذ گردد که با بالا رفتن ترم علاقه و رضایت دانشجویان کاسته نشود.

 

دانلود پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه



ارسال توسط اشكان پويان
نظرات (0)
[ ]